27
بهمن

دانشنامه اصطلاحات سنگ

اصطلاحات به تفکیک حروف

الف

ازاره: سنگ ازاره یا سنگ قرنیز سنگی است که به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت در پای بنا قرار می دهند. در فضاهای بیرونی و مکان هایی که رطوبت زیادی دارند بهتر است از سنگ گرانیت یا کریستال استفاده کرد ولی در فضاهای داخلی می توان از انواع سنگ مرمریت هم استفاده کرد.

آ

آلاچیق سنگی: ساخت پایه‌ها و ستون‌های سنگی و نیمکت سنگی با طراحی‌های مدرن و کلاسیک با سنگ و اجرای سقف فلزی می‌باشد.

ب

براکت سنگی: سنگی تراش خورده L مانند یا مثلثی در معماری که به شکل بلعکس به نما می‌چسبد و ظاهرا برای تحمل وزن به کار می‌رود. ولیکن در نماهای رومی و کلاسیک برای زیبایی در زیر کنسول نصب می‌گردد. سنگ براکت اصولا با سنگ تراورتن و یا سنگ مرمریت تراش می‌خورد.

***

بوش همر: بوش همر به عملیاتی گفته می‌شود که توسط لقمه مخصوص که به حالت چکشی و دورانی ضربه سوزنی شکل به سطح سنگ می‌زند و سطح سنگ را یکنواخت زبر و خشن می‌نماید. عملیات بوش همر بیشتر بر روی سنگ‌های مرمریت و تراورتن انجام می‌گیرد و کاربرد سنگ بوش همر برای اجرای نما و سنگفرش محوطه و پیاده‌روها است که به جهت جلوگیری از سرخوردگی عابرین از سنگ بوش همر استفاده می‌شود. در بعضی موارد به جای فرایند بوش همر از روش سندبلاست استفاده می‌شود که این روش اصطکاک زیاد ایجاد نمی‌نماید و برای اجرای محوطه و پیاده رو مناسب نمی‌باشد.

پ

پیکره تراشی: طراحی و تراش مجسمه و المان‌های سنگی توسط دست یا دستگاه های CNC را پیکره تراشی می‌گویند.

پا ستون: پا ستون به سنگی حجاری شده گفته می‌شود که در زیر ستون‌های سنگی در نماهای سنگی کلاسیک یا رومی بکار می‌رود.

ح

حجاری: هنر سنگ‌تراشی یا حجاری در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد. شیوه کار حجاری امروز توسط دستگاه‌های الکترونیکی و دستگاه های CNC انجام می‌گیرد. این تکنیک اکنون برای ساخت مجسمه، المان‌های سنگی، آب‌نماها و گلدان و… بکار می‌رود.

س

سنگ صادراتی: سنگ یکی از مهم ترین و اصلی ترین عناصر در ساختمان سازی است و ایران نیز به عنوان کشوری که از نظر معادن سنگ های ساختمانی غنی و پربار است می تواند به یکی از بهترین و اصلی ترین صادر کنندگان سنگ‌های ساختمانی شناخته شود. سنگ تراورتن، سنگ مرمر، سنگ مرمریت و سنگ چینی از مهم ترین سنگ‌های ایرانی است که برای عرضه به بازارهای خارجی کاملا مناسب است. ایران از کشورهای غنی از نظر معادن سنگ تراورتن، مرمر، چینی و مرمریت است. و از این نظر می‌تواند در زمره بهترین صادر کننده سنگ‌های ساختمانی دنیا قرار بگیرد.

***

سنگ وارداتی: سنگ وارداتی از کشورهای مختلف به صورت فرآوری شده و یا کوپ خام وارد کشور می‌گردد. سنگ‌های وارداتی اغلب از کشورهای چین، ترکیه، هند، برزیل، یونان و… وارد می گردند. سنگ‌های وارداتی فرآوری شده اغلب بصورت اسلب وارد میشود و قیمت سنگ وارداتی بسته به نرخ ارز و تعرفه گمرکی آن دارد.

***

سنگ کوبیک: سنگ کوبیک جزء قدیمی‌ترین سنگفرش‌ها در دنیاست. سنگ کوبیک به سنگ‌های اطلاق می‌شود که بصورت مکعبی در ابعاد 10*10*10 و یا 10*10*5 فرآوری می‌گردد سنگ‌های کوبیک به شکل 6 طرف منظم، 4 طرف منظم و نامنظم تولید می‌شود . سطح پوشش هر تن سنگ کوبیک منظم حدود 4 متر مربع و نامنظم 5 متر مربع است. واحد فروش سنگ کوبیک بصورت تنی میباشد.سنگ کوبیک جهت محوطه سازی پارک‌ها، ویلا، رمپ و پیاده رو سازی کاربرد دارد. جنس سنگ کوبیک اغلب از نوع گرانیت و تراورتن در طرح ها و رنگ های مختلف می‌باشد.

***

سنگ تیشه‌ای: سنگ تیشه‌ای به سنگی گفته می‌شود که بعد از فرآیند برش سطح سنگ تیشه زده می‌شود. سنگ تیشه‌ای را در نما و سنگفرش محوطه بمنظور جلوگیری از سر خوردگی استفاده می‌شود. سنگ تیشه‌ای اغلب بر روی سنگ‌های تراورتن و مرمریت انجام می‌شود. که به دو صورت تیشه دستی و تیشه ماشینی انجام می‌شود.

1- تیشه دستی: توسط دست و نیروی انسانی با تیشه دستی انجام می‌شود و نظم خاصی ندارد.

2- تیشه ماشینی: توسط دستگاه مخصوص تیشه انجام می‌شود و سطح یکنواخت‌تری نسبت به تیشه دستی دارد.

***

سنگ آنتیک: سنگ آنتیک به سنگ‌هایی اطلاق می‌شود که به صورت کهنه در خواهند آمد. سنگ آنتیک بعد از برش سنگ و بجای سابیدن و پولیش سنگ توسط پولیشرهای فرچه سیمی بصورت کهنه در خواهند آمد. سنگ های آنتیک کاربردهای گوناگون در صنعت ساخت و ساز دارند. سنگ‌های آنتیک انواع گوناگون دارند از جمله چرمی، تامبل، پازل و جرینگ. سنگ آنتیک بیشتر بر روی سنگ‌های تراورتن و مرمریت صورت می‌گیرد.

***

سنگ گیوتین: سنگ گیوتین یا سنگ قیچی، سنگی است که در ابعاد مختلف به صورت مستطیل و یا ابعاد کوچکتر 40*10 سانتی‌متر بریده می‌شود سنگ گیوتین توسط دستگاه گیوتین از وسط به دو قسمت شکسته شده و به صورت سطحی نامنظم و زبر و خشن درمی آید. جنس سنگ گیوتین بیشتر از نوع سنگ تراورتن، سنگ مرمریت و تراونیکس است که به صورت موج دار و بی موج شکسته می‌شوند. سنگ گیوتین در نمای ساختمان، نمای داخلی و دکوراسیون داخل لابی ها، TV روم  و… کاربرد دارد.

***

سر ستون: سر ستون به سنگی حجاری شده گفته می‌شود که در بالای ستون‌های سنگی در نماهای سنگی کلاسیک یا نماهای رومی بکار می‌رود.

***

سنگ پازل چرمی: سنگ پازل چرمی همان سنگ‌های تراورتن یا مرمریت چرمی است که در ابعاد مختلف به صورت تایل در کنار هم کار می‌شود.

***

سنگ اسلب: سنگ اسلب  به سنگ ساختمانی گفته می‌شود که توسط دستگاه اره در ابعاد بزرگ برش و سابیده می‌شود. سایز سنگ اسلب بسته به ابعاد کوپ سنگ خام  دارد. تولید سنگ اسلب مستلزم ماشین آلات پیشرفته و هزینه زیاد است. و به همین دلیل قیمت سنگ اسلب نسبت به سنگ تایل و طولی بیشتر است.

***

سنگ مالون: سنگ مالون سنگی است که در هنگام استخراج از معدن‌ بصورت لاشه و یا ورقه‌ای استحصال میگردد. سنگ مالون لاشه توسط پتک در ابعاد مکعب مستطیل یا مربع در خواهد آمد. این کار، برای برداشتن درزهای افقی و قائم در دیوارهای رجدار و به رج برده شده و همچنین برای نظم کشیدن به نمای دیوار انجام می‌گیرد.

***

سنگ تامبل: تامبل کردن سنگ فرایندی است که لبه‌های تیز سنگ بصورت اریب و گرد می‌شود و تقریبا صیقل مات به خود خواهد گرفت، در روش تامبل کردن، سنگ‌ها در ظرف استوانه‌ای قرار داده می‌شود و  پودر و مواد ساینده به آن افزوده شده و بر اثر اصطکاک و ضربه لبه‌های سنگ در استوانه گردان فرسایش می‌یابد و به صورت گرد در خواهد آمد. سنگ تامبل باید در اندازه‌های مختلف باشد.

***

سنگ بادبر: سنگ بادبر سنگی است که با تیشه دستی شکلی منظم به آن داده می‌شود. سنگ بادبر در نمای سختمان، محوطه‌سازی و سنگفرش کاربرد دارد.

ش

شمش تراورتن: در ساخت نماهای رومی و یا کلاسیک از احجامی مانند انواع کتیبه، گلویی ها، هلال، پاستون، ستون و… استفاده می‌شود. سنگ مورد نیاز برای ساخت این احجام سنگی را شمش می‌گویند.

ص

صراحی سنگی: صراحی یا نرده سنگی در ابعاد و اشکال مختلف گرد یا چهارگوش تراشیده می‌شود و جنس آن اغلب تراورتن و یا مرمریت است و بیشتر در نماهای رومی یا کلاسیک کاربرد دارد.

ض

ضخیم بر: کارخانه‌هایی که توانایی تولید سنگ با ضخامت بیش از 4 الی 5 سانتی‌متر را داشته باشند اصطلاحا ضخیم بر می‌نامند. سنگ ضخیم برای ساخت احجام سنگی از قبیل ستون، سر ستون، مجسمه، شومینه، جدول سنگی و… کاربرد دارد.

ط

طراحی و اجرا نما: در صورت طراحی و اجرای صحیح و اصولی سنگ ساختمانی نمای سنگی از دوام و زیبایی بالایی برخوردار خواهد بود. طراحی و اجرای سنگ نما به روش اصولی و صحیح می‌بایست بر اساس قابلیت‌های سنگ و سیستم نگهدارنده آن و به منظور مقاومت در برابر ناملایمات جوی و نیروهای وارد بر آن بر اساس، ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی صورت گیرد.

ف

فرنچ تامبل: سنگ فرنچ تامبل فرآیندی است که بر روی سنگ‌های اغلب تراورتن و مرمریت انجام خواهند شد، بدینصورت که سنگ‌های ابعاد مختلف بصورت تامبل در آمده و لبه‌های سنگ گرد شده و بصورت پازل در کف سازی محوطه، پیاده روها و ویلاها استفاده می‌گردد.

گ

گرانیت فلیم شده: فلیم یا گرانیت آتش‌سوز به وسیله حرارت زیاد بر روی سطح گرانیت انجام می‌شود که باعث جدا شدن سطحی از سنگ گرانیت شده و سطحی زبر و یکنواخت بدست می‌آید. سنگ گرانیت فلیم شده مناسب برای محوطه سازی، پیاده رو و همچنین سطوح لغزنده می‌باشد. همچنین در نماهای مدرن نیز می‌توان از گرانیت فلیم شده استفاده کرد.

و

واترجت CNC: واترجت یا برش توسط آب برای انواع سنگ و فلزات و… بکار برده می‌شود. در دستگاه واترجت جریان آب و یا گاهی مخلوطی از آب و مواد ساینده با سرعت و فشار بسیار بالا از یک روزنه کوچک خارج می‌گردد. از دستگاه واترجت برای برش انواع سنگ و سرامیک استفاده می‌شود که به دلیل ضخامت بسیار کم آب خروجی باعث می‌شود لبه برش بسیار صافی داشته باشد.